lördag 15 maj 2010

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten


På skolan så fick jag ett boktips av en av tjejerna. Hon rekommenderade mig att läsa Den besynnerliga händelsen med hunden om natten av Mark Haddon. Så jag skickade efter den och har nu läst den:) Och det är en bok som jag tycker om och känner igen mycket i, jag blir full i skratt ofta och känner igen mycket.

Boken handlar om Christopher som är 15 år och har autism, en del ställen står det att han har Asperger Syndrom. Christopher är väldigt duktig och intresserad av matte och fysik, vilket inte är ovanligt med asperger. En kväll så hittar han grannens hund död och bestämmer sig då att leka detektiv, han har Sherlock Holmes som förebild. Christpher börjar gå runt bland grannarna och ställa frågor, vilket inte är så populärt.

I boken så kastas med i de snabba svängarna som Christopher tänker. Allt är logiskt och ärligt, alla frågor som andra tycker är onödiga men som är viktiga för Chritopher. Viss information känns för oss ”normala” som väldigt obetydlig, men för Christopher fyller de säkert en viktigt funktion. Mark har lyckats skriva en bra bok om funktionshindret, han lyckas på ett detaljerat och bra sätt beskriva hur de här barnen tänker och fungerar. Så jag rekommenderar den varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar