lördag 15 maj 2010

Mr TOURETTE och jag


Jag har läst Mr TOURETTE och jag skriven av Pelle Sandstrak. Pelle har tourette och tvångssyndrom och berättar öppenhjärtligt om sitt liv.

Redan som barn så har Pelle svårigheter med tics och tvång, men i vuxen ålder så accelererar de så mycket att de styr hans liv och gör det till ett helvete. Han har enorma ritualer när han ska passera dörröppningar, när han ska duscha och tvätta sig osv. Pelles föräldrar gör allt för att söka hjälp åt Pelle, men blir nonchalerad över allt. Psykologer anser att tourette inte finns i Norge, så det kan inte vara det, trots att Pelles pappa läst en artikel om det och känner igen sonen i beskrivningen.

Pelle, som är född i Norge, kommer slutligen tll Sverige och genom att lyssan på Efter tre i radion så får han slutligen höra att det finns fler som han, som har svårt med tvång och tics. Så han kontaktar professorn som pratat i radion och får därigenom hjälp. Det tar lång tid, det är många ritualer som ska tas bort, men till slut är Pelle så frisk som han vill vara.

Boken är väldigt intressant att läsa, fast jag kan tänka mig att den känns overklig för de som inte har nära kontakt med npf-personer. Men jag rekommenderar den varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar